Conceptul

România a trecut de la un sistem totalitar în care nu exista nici un fel de spaţiu pentru o dezbatere critică, la un sistem în care părem să ne cedăm de bunăvoie dreptul de a judeca critic nedreptăţile din jur şi în care părem să consimţim la un alt fel de dominaţie, însoţită de o creştere a naţionalismului, rasismului şi sexismului, care au existat în forme mai ascunse şi înainte de 1989, dar care acum sunt arătate şi promovate în mod deschis. Toate acestea în cadrul unei economii de piaţă care permează toate aspectele vieţii.

Evenimentele din cadrul proiectului au adus în prim plan oameni, atitudini, acţiuni care depăşesc o situaţie constrângătoare sau neprielnică, oameni care îşi asumă responsabilitatea şi înţeleg că depinde de ei să schimbe ceva, iniţiative care au în comun lupta împotriva autorităţii şi disponibilitatea de a-şi asuma riscuri, care încearcă să creeze condiţiile pentru a gândi diferit.

Programul spaţiului este structurat pe aceste patru module:

POSTCOMUNISM

Evenimentele din acest modul se referă la felul în care putem analiza trecutul şi prezentul, construind spaţii libere în care putem fi critici şi putem influenţa realitatea. Este important să se arate cu claritate ce a însemnat cu adevărat comunismul în România, dar, de asemenea, este important să fim conştienţi că de multe ori critica comunismului  este folosită pentru a justifica poziţii conservatoare, naţionaliste, xenofobe, sexiste, etc şi pentru a arăta că drumul pe care este acum România este singura alternativă posibilă.

FEMINISM

Evenimentele din acest modul se referă la necesitatea de a contura şi de a declara public poziţii feministe, într-un context în care în revistele pentru femei, în emisiunile de la televizor, în viaţa de zi cu zi este promovată aproape exclusiv o imagine stereotipică despre femei şi în condiţiile în care cultura majoritară şi toate aspectele vieţii sunt privite dintr-un punct de vedere masculin şi heterosexual.

EDUCAŢIE

Evenimentele din acest modul se referă la o educaţie care să nu se bazeze pe competiţie ci pe colaborare, la moduri de împărtăşire a cunoaşterii care să nu fie ierarhice, la strategii de învăţare care să determine conştientizarea faptului că felul în care construim realitatea depinde de noi.

DISPLAY

Evenimentele din acest modul se referă la felul în care ideologiile dominante devin manifeste în spaţiul public (al oraşului, în mass-media, în felul în care sunt organizate instituţiile, în imaginea acestora) , dar şi la felurile în care se creează locuri care se sustrag dominaţiei ideologice, în care oamenii îşi exercită dreptul de a pune în discuţie lucrurile, de a gândi critic, locuri în care rămâne deschisă posibilitatea de a alege altceva.

 

Prezentările, discuţiile, atelierele, performance-urile care au avut loc la Project Space s-au referit la una sau mai multe dintre aceste patru teme.